måndag 29 oktober 2012

Dopplanering

Till alla stressade mödrar och fäder, en dopplaneringslista! Denna lista borde jag ha skrivit ett antal år sedan. Jag skulle ha lagt den i ett vitt kuvert och postat iväg den till mig själv.

Det hela börjar med en tanke, en önskan som går vidare till handling. Man bestämmer sig för att man vill döpa sitt barn.

Boka kyrka
Nu har man ett datum & det är viktigt mentalt. Tänk på att vara ute i god tid, särskilt om man vill ha ett enskilt dop och kyrkan är populär.

Dopklänning/dopdräkt
Köpa ny? En ärvd dopklänning? Någon som syr den?
Det kan vara bra och bekvämt för barnet att ha en vit body och eventuellt vita strumpbyxor under dopklänningen. Kanske vill man också ha ombyteskläder som barnet kan bära på själva mottagningen.

Lokal för mottagning
Ska man ha den hemma i trädgården eller i en hyrd/lånad lokal? Om man lånar/hyr, kontrollera innan vad som finns i lokalen som gäller själva serveringen, vattenkanna, kaffebryggare, servis m.m.

Dopdekoration
Dopdekorationerna kan man i lugn och ro köpa på nätet i god tid före dopet. Själva dekorationen av lokalen tar tid, räkna med det. Se till att ha tillgång till lokalen tidigt, var där några timmar innan och dekorera i lugn och ro och åk sedan hem och gör er i ordning. Fixa en ballongpump, det skonar lungorna.

Vem bjuder man?
Den här frågan kan vara känslig, särskilt idag med alla nya familjekonstellationer. Jag tänkte såhär: jag vill bjuda människor som står mig nära, positiva människor som finns i min närhet.

Inbjudningskort 
Köpa färdiga eller göra egna? Etikettreglerna (om man nu vill följa sådana) säger att man skickar ut inbjudningarna c.a 6 veckor innan dopet.

Vi gjorde en egen inbjudan av ett foto taget hemma. På baksidan fäste vi ett papper med all information om dopet.

Mat, dryck, tårta, dessert
Här lägger man ner en hel del jobb. Be om hjälp! Engagera människor i er närhet! Eller anlita catering så slipper man en massa jobb. Moussetårtor som man plockar fram ur frysen en halvtimme innan servering är smart & gott och kan göras flera dagar innan. Här hittar du recept på moussetårtor & cheesecakes.

Kläder till föräldrarna och andra barn i familjen
Fixa kläderna en eller två månader innan så är det ur världen.

Frisören
Vi gick hela familjen till frisören 2 veckor innan dopet.

Fotografering
Man kan anlita en fotograf men det blir såklart billigare att be en person som gillar att fotografera att sköta denna del. Det här är ganska viktigt för man själv hinner inte ta bilder även om man tror det. Nära porträttbilder på barnet kan man ta i lugn och ro ta några dagar innan eller efter dopet.

Musik
Någon i bekantskapen som har en fin röst? Fråga om hon/han (vägrar använda hen) vill sjunga på dopet. Det blir väldigt fint och personligt. Kyrkan erbjuder kantor.

Dikter/tal
Det är återigen väldigt fint och personligt om någon läser en passande dikt under själva dopceremonin eller på mottagningen.
Dikt till en lillebror
En liten bror har jag fått

Hos honom är allt så väldigt smått
Det är knappt jag kan förstå
Att han ska kunna krypa och gå

Tänk att få vara med dig lillebror
Jag kommer finnas där den dagen du blir stor
Då leker vi att rummet är ett nöjesfält
i mitten bygger vi ett jättestort tält
sedan åker vi en virvlande karusell
och äter en färggrann karamell

Du, min allra käraste bror
Mellan oss finns en särskild bro
Kanske är jag blind och ser inte klart
men livet med dig kommer bli underbart


Gästbok
En fin detalj, gästerna skriver en hälsning till barnet som man kan läsa sedan när man blivit stor!

Servering, undanplockning, efterstädning
Tråkigt men måste göras, återigen engagera människor i er närhet, faddrarna är säkert villiga att hjälpa till.

Gåva till gästerna
Vissa ger en liten gåva, absolut inget måste men det brukar uppskattas av gästerna.

Tackkort
Kan man skicka kort efter dopet.

Be om hjälp!
Med en liten bebis är det inte så att man badar i tid.

Kanske har jag glömt något viktigt? Kommentera gärna i så fall, jag uppdaterar listan.

Återigen vad jag önskar jag hade haft en bra dopplaneringslista att följa!
Sen är jag inte alls bra på att be om hjälp, det är något jag måste träna på. Ändå fick jag en hel del hjälp av faddrarna som fixade med dekoreringen av lokalen, servering och efterstädning. Mamma sydde en fantastisk dopklänning och en dopdräkt till mottagningen och min moster bakade tårtorna, det var vi oerhört tacksamma över.

Chao

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar