torsdag 14 augusti 2014

Tävling! Vinn min bok 12 sydamerikanska bakverk och desserter!

Nu är det dags för en tävling här på bloggen! I vinstpotten finns 3 st böcker (pdf-format) som jag mejlar till vinnarna. Jag drar 3 st lotter och vinnarna laddar ner boken och kan läsa den på datorn, mobilen eller surfplattan.


Ny framsida men samma goda innehåll, lovar!

Tävlingen pågår från och med:

14 augusti 2014-28 augusti 2014, 24:00.

För delta i tävlingen vill jag att ni:

1) Gillar min sida Fröken Luisa på Facebook (skriv ditt FB namn i kommentar på bloggen)

2) Svarar på frågan: vilken är ditt favoritbakverk (skriv ditt svar som en kommentar på bloggen)


Den här boken innehåller 12 sydamerikanska recept som jag under en tid samlat ihop och som jag nu med glädje delar med mig. Goda kakor som Alfajores och Chilenitos, eller desserter som Súspiro limeño, Flan, den typiska tårtan Torta tres leches och Pumpamunkar med muskovadosås.

Flera av recepten innehåller kondenserad mjölk och kokt kondenserad mjölk som även kallas för Dulce de leche/karamelliserad mjölk. Recepten är anpassade efter svenska bakmått och beskriver steg för steg hur man bakar dessa ljuvliga godsaker.


Chao

30 kommentarer:

  1. Linda Jonsson heter jag på fb :)
    Favorit bakverket är kladdkaka med nougatpannacotta, kan inte förklaras med ord hur god den är. Måste avnjutas :)
    Men är även tokig i massa andra bakverk.

    SvaraRadera
  2. Jessica Pervan heter jag :) Mitt favoritbakverk är den klassiska morotskakan...enkel men oj så god! Håller tummarna :)

    SvaraRadera
  3. Linda och Jessica, roligt att ni är med och tävlar!

    SvaraRadera
  4. Så här i skördetid går tanken till den äppelkaka ( recept: http://kannetecken.blogspot.se/2013/08/appel-pappel-pirum-parum.html ) min farmor brukade baka, en "långpanne-kaka" som trots sin enkelhet - både att göra och med de vanliga ingredienserna - är så suveränt god!
    Lycka till med din nya bok, som jag f.ö. är mycket nyfiken på! :)

    /Åsa

    SvaraRadera
  5. Långpanne-kaka låter gott :) roligt att du är med och tävlar!
    Jag var förresten också väldigt nyfiken på hur boken skulle bli haha, men lovar, den blev bra!

    SvaraRadera
  6. Alisucita Osorio Salgado soy en Facebook
    Y mi pastelito favorito es el berlin con crema pastelera que lamentablemente no existe acá en Suecia ��

    SvaraRadera
  7. Gracias por compartir Alisucita! Los berlines con crema son exquisitos :) en el libro hay una receta de picarones con salsa de chancaca, también muy ricos.

    SvaraRadera
  8. Annica Nilsson på fb :)
    Min favorit är nog Möra Schackrutor. så himla gott! :D


    bloodsband@live.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förresten Möra schackrutor, vet inte vad det är, får nog googla :)

      Radera
  9. Anna Lundqvist17 augusti 2014 01:23

    Gillar på fb - Anna Lundqvist

    Favoriten är ananaspaj.

    SvaraRadera
  10. Kul att ni är med och deltar Annica och Anna!

    SvaraRadera
  11. Gillar på FB (Carola Lind)
    Min favorit är nog chokladbollar :-)
    tavlingar(at)officefixarna.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Chokladbollar är ju en klassiker, så goda :)

      Radera
  12. Gillar på FB (Ann-Katrine Nyqvist)

    Sitter och funderar här med sambon, gottegrisar som vi är så har vi så svårt att välja :) men tillsist föll lotten på morotskaka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är det 2 som svarat morotskaka, inte så konstigt heller så god som den är :)

      Radera
  13. Hej , gillar som My Thulin på Facebook! Min favorit är panacotta i alla des former, måste jag välja en kombo så är det nog Hallon & Lakrits. :D / my.thulin@live.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj kombinationen hallon o lakrits låter gott o annorlunda, kanske dags för mig att testa:)

      Radera
  14. Nadia Walaf (nadiawalaf@hotmail.com)18 augusti 2014 04:02

    Munkar! Helst med äppelmos i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Munkar ååh..förresten i boken finns ett recept som görs med munkdeg men utan fyllning utan istället med muskovadosås.

      Radera
  15. 1. Gillar på fb som Sanna Andersson
    2. Budapest bakelse är min absoluta favorit och har varit så länge jag kan minnas.

    SvaraRadera
  16. Ida Juntti heter jag på fb.

    Marängtårta :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ida: Marängtårtor! Yes säger jag bara:)

      Radera
  17. Sanna: då är vi två, Budapestbakelsen är också min favorit, hembakad då :)

    SvaraRadera
  18. Gillat på FB!

    Min favorit (eget recept) är:

    http://www.middagshjalpen.se/recept/vaniljpannacotta-med-varm-jordgubbsrora

    Gillar även vaniljpannacotta med muscovadosirap.....favoo nr 2. Så är väldigt nyfiken på ditt pumpamunkrecept med muscovadosirap.... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du är med och tävlar :) pumpamunkarna med muskovadosås är bara så gott!

      Radera
  19. Gillar på FB alias: Mary-Anne Christensen

    Älskar Tiramisu med jordgubbar. Helt underbart!!

    1 tårtbotten, (sockerkaksbotten)
    ◾2,5 dl sött vitt vin, typ vin santo eller sauternes
    ◾1 l jordgubbar

    Kräm:
    ◾250 g mascarpone, alt 300 g Philadelfiaost+creme fraiche
    ◾2 st äggvitor
    ◾2 st äggulor
    ◾1 dl strösocker
    ◾0,5 st apelsin, finrivet skal

    Hälsningar
    Petra Mary-Anne Christensen
    gnuttisen@hotmail.com
    petrasutmaningar.blogg.se

    SvaraRadera
  20. Gillat på fb//Johanna Andersson

    Min favorit är kladdkakemuffinsen som min dotter bakar ibland, vansinnigt goda

    SvaraRadera
  21. Gillat på fb - Jessica Nurmi
    Färska munkar!

    SvaraRadera
  22. Jessica Nurmi på fb.
    Färska munkar är ju gott, hemlagade.
    Hoppas mitt inlägg inte kommer två gånger ;)

    SvaraRadera