söndag 27 november 2011

Lussekatter

Första advent! Tänk vad tiden går snabbt!

Nu var det äntligen dags att baka egna lussekatter, detta efter att ha avsmakat alla möjliga köpelussekatter i mataffärer och varje gång blivit besviken över hur torra de är, vad lite saffran de innehåller osv.



Mina egna lussekatter blir luftiga, mjuka och väldigt goda om jag får säga det själv, bakade med äkta saffran förstås. Jag gör degen för hand, använder alltså ingen hushållsassistent eller liknande. Jag börjar med att vispa med en stor visp så länge det går, sedan arbetar jag in mjölet för hand, funkar varje gång!

Recept

1 paket jäst för söta degar
150 g smör
5 dl mjölk
1 burk kesella 10%
2 pkt saffran á 0,5 g
3 dl socker
lite salt
c.a 17-18 dl vetemjöl
russin

Pensling
1 ägg

Gör såhär
Smula jästen i en stor bunke. Smält smöret och blanda i mjölken, värm till 37 grader, fingervarmt. Häll blandningen över jästen, rör om så att den smälter.
Blanda i resten av ingredienserna, blanda sist in vetemjölet en dl i taget tills degen blir smidig och släpper bunkens kanter. Den här delen kan enkelt göras med en stor visp, när degen blir för trög att vispa så arbetar jag i resten av vetemjölet för hand.
Täck med bakduk och låt jäsa c.a 30 min.


Knåda degen lätt en stund, forma lussekatterna och lägg dem på bakpappersklädd plåt.
Tryck i ett par russin, täck med bakduk och låt jäsa c.a 30 min.

Sätt ugnen på 225 g

Pensla med ett uppvispat ägg.
Grädda lussekatterna på den nedersta falsen i c.a 8 min, de ska ha fått färg.


Trevlig första advent!

Chaoo

1 kommentar:

  1. Jag KAN inte baka lussekatter!! För det första blir de sådär äckligt torra, sen ser de ut som de varit med om en svår olycka;) Dina ser desto finare ut!
    Kram♥

    SvaraRadera