torsdag 12 april 2012

Hög tårtbotten

Vem har inte bakat en tårta någon gång? När jag själv bakar tårta, en klassisk tårta, väljer jag utan undantag detta recept.

Oftast bakar jag tårtbotten dagen innan jag fyller och monterar den. När den har svalnat lägger jag den i frysen. Dagen efter tar jag ut den ca 20 minuter innan jag börjar fylla den. Då är den fortfarande lite frusen och går lätt att dela. (Du kan förstås välja att baka den flera dagar innan också.)

Det här receptet ger en fin och hög klassisk tårtbotten för 8, 12 eller 16 bitar. Tårtbottnen blir mjuk och luftig men ändå tillräcklig fast för att kunna dela den i tre delar.




De småskavanker ni ser ovanpå tårtbottnen, är inget som kommer att märkas efteråt..





Recept 8 bitar
4 ägg
2 dl socker
1 dl potatismjöl
1 dl vetemjöl
1-2 tsk bakpulver
1-2 tsk vaniljsocker

En form 15-20 cm i diameter blir bra till detta recept.

Recept 12 bitar
5 ägg
3 dl socker
1 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl potatismjöl
2 1/2 tsk bakpulver
1-2 tsk vaniljsocker

En form 24 -26 cm i diamenter blir bra till detta recept.


Recept 16 bitar
7 ägg
4 dl socker
2 dl vetemjöl
2 dl potatismjöl
3 1/2 tsk bakpulver
2-3 tsk vaniljsocker

En form 26-28 cm i diameter blir bra för detta recept.

Gör såhär

Sätt ugnen på 175 g och förbered en springform genom att smörja den med smör eller använda bakpapper på sidorna och botten av formen.

  1. Vispa äggen och sockret ljust och pösigt.
  2. Tillsätt de torra ingredienserna under fortsatt vispning.
  3. Häll smeten i formen och grädda i mitten/nedre delen av ugnen i cirka 40 minuter men det är beroende av ugnen. Använd gärna en provsticka, är den torr när den kommer ut är tårtbotten färdig.

Tips!

  • Om tårtbottnen är toppig när den kommer ut ur ugnen, platta försiktigt ner den med händerna över en kökshandduk. Detta går att göra när bottnen är varm.
  • Eller: vänd på tårtbotten! Det gör att den övre delen som kan vara ojämn eller toppig, hamnar underst och plattas till. Den nedre delen av tårtbotten är oftast jämn och fin, och det är den delen jag använder som ovandel när jag sedan monterar tårtan.
  • Fukta tårtbottnarna innan varje lager fyllning, med saft eller liknande. Särskilt om du fyller tårtan med mousser av olika slag, som inte tillför fukt.
  • Använd en krage på formen, det gör att tårtbottnen blir högre. Klipp en remsa dubbelt så hög som formen, av bakplåtspapper. Smörj kanterna på formen med smör och sätt fast pappret runt. Se bild. (finns också höga tårtformar).
  • Öppna inte ugnen innan 20 minuter passerat, eftersom tårtbottnen då kan sjunka ihop.



Köp eller låna min e-bok med mina 12 mest ljuvliga sydamerikanska bakelser och desserter. Recepten är anpassade efter svenska bakmått.



Klicka här







110 kommentarer:

  1. testade att göra den idag, den blev alldeles perfekt :) kommer nog göra den fler gånger! :D <3

    SvaraRadera
  2. Kul Sandra, det här receptet funkar alltid för mig, love it!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett år senare så testar vi en gång och lika perfekt denna gång också :)

      Radera
    2. Och det är ändå lite coolt måste jag säga :) bevisar bara att receptet fungerar!

      Radera
    3. Nu har jag gjort detta recept varje år sedan dess och funkar lika bra varje gång 👍

      Radera
    4. Använder samma recept än idag och funkar utmärkt, får så mycket beröm för att botten är så god 😌

      Radera
    5. :) Så kul att höra att du fortfarande använder receptet! Väntar på din 2020 uppdatering!

      Radera
    6. 2021 och använde receptet igår igen. En annan ugn men fungerar fortfarande galant ❤️

      Radera
    7. Tack Sandra för att du ännu en gång lämnar en kommentar 😀. Glad påsk!

      Radera
    8. Tack Sandra för att du ännu en gång lämnar en kommentar 😀. Glad påsk!

      Radera
    9. Hej. Ska baka den här goa tårtbotten igen. Lyckas alltid, tack för receptet👍👍🌞

      Radera
  3. Hej! Låter som bra recept men vad gör man när den är klar; låta den vara kvar i formen tills den ska skäras eller välta den upp och ner och ta bort formen? Tips på hur man bäst skär den?

    SvaraRadera
  4. Anonym: jag brukar låta den svalna en stund, sen tar jag loss sidorna om det är en springform och vänder den upp och ned. När den kallnat fryser jag in den och sen när jag ska använda den låter jag den frysa av en stund (c.a 15 min) och då skär jag den med en speciell tårtskärare, det är bra om den fortfarande är lite frusen. Lycka til!

    SvaraRadera
  5. Körde receptet för 16 bitar och det fungerade inte alls för mig. Den va fortfarande lös efter 60min och när jag tog ut den va det som klibbig seg maräng utanpå och rinnande i mitten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du haft för låg värme i ugnen. Sockret flyter upp till ytan och bildar ett marängskal och resten där under blir slemmigt.

      Radera
  6. Anonym vad tråkigt! Jag vet inte riktigt vad som kan gått fel,ägg och socker ska vispas länge luftigt och sen de torra ingredienserna. Sen kan ju ugnstiden variera beroende på ugnstypen. Hur stor fom använde du?

    SvaraRadera
  7. Hej! Jag undrar vart i ugnen du gräddar dina bottnar? Mitten? Längst ned? Tacksam för svar :) /Rebecka
    rrrebecka_@hotmail.com

    SvaraRadera
  8. Hej Rebecka! Jag brukar ställa formen i mitten ungefär, oftast använder jag mig av bakplåtspapper, en krage på sidorna så då brukar formen hamna i mitten eller längre ned så att inte "kragen" hamnar alltför högt upp i ugnen. Lycka till!

    SvaraRadera
  9. Hej! Jag hade ett hemkunskapsprov och när min lärare smakade den här tårtan så blev hon chockad, den blev helt perfekt, tack som mycket!!! ps. tack vare dig fick jag A på mitt prov

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var väldigt roligt att höra! Grattis till betyget!

      Radera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  11. När du skriver 26 - 28 cm diameter springform , menar du också att man kan använda 26 cm, 27 och 28 cm formar??
    Tack

    SvaraRadera
  12. Anonym: precis du kan använda en form från 26 till 28 cm med bra resultat! Lycka till!

    SvaraRadera
  13. Jag bakade tårtbotten och det kom ut super fin, Tack för receptet ��

    SvaraRadera
  14. Har bakat det här receptet flera gånger och blir lika perfekt varje gång! Idag bakade jag den med glutenfritt mjöl och blev lika perfekt! Toppenrecept!

    SvaraRadera
  15. Det här är faktiskt det enda receptet man behöver för en klassisk tårtbotten. .om jag får säga det själv! Men vad bra att veta att det fungerar med glutenfritt mjöl!

    SvaraRadera
  16. Du måste skriva var i ugnen formen ska vara. Näst längst ner, är det bra??
    /janina

    SvaraRadera
  17. Janina: näst längst ner blir bra, det är nog där jag alltid ställer den eftersom jag brukar använda en krage som jag inte vill ska hamna alltför högt i ugnen. Lycka till!

    SvaraRadera
  18. Jag hittade detta recept för ett tag sedan och älskar det. Men misslyckades helt med tre på raken nu i veckan. Tror det beror på att jag helt plötsligt satte den längst ner. Men i går gjorde jag en ny och satte denna där den ska vara, så att säga. Och hux flux blev det hur bra som helst. Så redigera gärna din beskrivning och läggtill var i ugnen formen ska stå. Så att en virrpanna som jag inte glömmer igen :D
    /janina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Janina: lovar att göra det vill ju inte att nån misslyckas med receptet som vi vet är bra och funkar:)

      Radera
  19. Ska testa detta recept i helgen, ska det vara varmluft eller vanlig på ungen?

    Mvh

    Nathalie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nathalie: det ska vara vanlig luft i ugnen. Lycka till!

      Radera
  20. Gjorde den för 12 bitar igår o blev kaos, gjorde allt du skrivit men den blev som en annan skrivit, som hård/seg och tung uppe på o rinnande i mitten efter över 60 min, vet inte varför :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jessica: vad tråkigt! Jag vet ärligt talat inte vad som kan ha gått fel, jag har följt receptet många gånger och det har inte hänt mig så jag har dessvärre inget råd att ge.

      Radera
  21. Stort tack för en underbar tårtbotten! Gjorde 12-bitars och det är nog den finaste botten jag gjort:-). Kommer verkligen använda detta recept i fortsättningen, den fick mycket uppskattning. Tack till dig:-).
    /Ewa

    SvaraRadera
  22. Det står att man ska tillsätta de torra ingredienserna "under vispning" ?? Om man gör det så försvinner ju all luft? Jag brukar sila ner mjölblandningen och VÄNDA ner det så att luften bibehålls. Mvh EM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, så gör jag iaf :) å andra sidan vispar jag inte smeten särskilt länge så då kanske inte luften försvinner.

      Radera
  23. Kan man byta ut en del av mjölet mot kakao om man vill ha chokladbottnar eller bör jag välja ett helt annat recept då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nathalie, har aldrig gjort det själv men vet att andra bytt ut hälften av mjölet och det har blivit bra. Om du testar, lämna gärna en kommentar då :)

      Radera
  24. Jag gjorde utan ägg med NO egg. Blev inte så hög som din på bilden men blev bra ändå 😃

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, bra att veta att det fungerar utan ägg!

      Radera
  25. Fantastiskt bra!!
    Jag gjord satsen med 5 ägg och använde bakplåtspapper runt formen och den blev både hög, saftig och luftig på samma gång! Jag gräddade min på sista falsen i ugnen och det blev perfekt.
    Denna sida är nu tillagd till mina favoriter :)
    Med vänliga hälsningar// Carina :o)

    SvaraRadera
  26. Vad roligt Carina, känns bra att bidra med ett recept som fungerar! ☺

    SvaraRadera
  27. Hej! Gjort exakt enligt recept 2 ggr olika storlekar! Perfekt resultat bägge gångerna. Hög, luftig, hållfast och god. Tackar

    SvaraRadera
  28. Hej!
    Om jag vill göra en chokladbotten, hur mycket kakao ska jag ha och ska den då bytas ut mot lika mycket mjöl?
    Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gjorde precis en botten o bytte ut vetemjölet mot glutenfritt mjöl o ersatte ca 1/2 dl mot kakao......blev superbra!

      Radera
    2. Tack för tipset Malin, det är flera som har undrat och blir nog glada att veta att det fungerar med glutenfritt och kakao!

      Radera
  29. Hej! Jag undrar ungefär hur höga bottnarna blir? Tack i förhand :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har faktiskt aldrig mätt bottnarna, skulle tippa på mellan 8-12 cm?

      Radera
    2. Har faktiskt aldrig mätt bottnarna, skulle tippa på mellan 8-12 cm?

      Radera
    3. Har faktiskt aldrig mätt bottnarna, skulle tippa på mellan 8-12 cm?

      Radera
    4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  30. Har precis gjort denna tårtbotten......bytte ut vetemjölet till glutenfritt. Eftersom jag skulle göra chokladtårta så ersatte jag ca 1/2 dl mjöl med kakao. Blev väldigt lyckat!

    SvaraRadera
  31. Vart bra, men den blev inte i närheten av 8cm. Möjligen 6. Använde mellersta recepet.

    SvaraRadera
  32. Jag älskar det här tårtreceptet och nu när min dotter har blivit allergisk mot både mjölk och vete så testade jag att bara göra på potatismjöl fast i muffinsformar och det blev super bra och hon älskade det!! Tack så jätte mycket för en sjukt bra recept!! :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Camilla: kul att höra att receptet fungerar så bra för din dotter!

      Radera
    2. Camilla: kul att höra att receptet fungerar så bra för din dotter!

      Radera
  33. Min tårta blev superhög och fin! Hur menar du när du skriver att man kan safta bottnarna. Med utsädd saft eller outspädd och hur mycket? Häller man lite saft över tårtbottnarna? Tack för ett fint recept!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja,man kan fukta bottnarna med utspädd saft, jag brukar använda min bakpensel för det,den fuktar tillräckligt. Lycka till!

      Radera
  34. Hej, jag ska göra en tårta för 20 pers och har en form på 26x26 cm (kvadrat). Hur länge ska den då vara i ugnen?

    Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sofia, olika ugnar gräddar olika snabbt, men kolla av med en sticka, det ska vara torrt i mitten. Borde ta ungefär 40 minuter. Lycka till!

      Radera
  35. Om jag vill göra en choklad kaka (26,5 cm) tar jag då istället för potatismjöl (hittar inte detta eftersom jag bor i Grekland) ochersätter det med kakao? (1 1/2 dl) Om jag inte gör choklad utan vanlig, kan jag använda bara vetemjöl?

    SvaraRadera
  36. Kan du förklara vad jag gör för fel? Har testat och den blir alltid "konstig" i formen. Inte kantig upptill utan kakan liksom släpper från kanten av formen och bildar en kulle. (Ser ut som en princesstårta). Följde alla dina tips till punkt o pricka. För varmt i ugnen? Över/undervärme? Tacksam för svar!

    SvaraRadera
  37. Vad tråkigt att det inte fungerar! Har du provat att vända på den så att ovandelen plattas till? Det kan du göra när den är varm. Vispar du smeten för länge?

    SvaraRadera
  38. Kan jag baka botten idag, fylla den imorgon och garnera + servera på torsdag? Tänker att den står i kylskåp under tiden, det borde väl gå?

    SvaraRadera
  39. Kan jag baka botten idag, fylla den imorgon och garnera + servera på torsdag? :-) Kan den stå i kylen under tiden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sent svar: Ja, det borde fungera fint!

      Radera
  40. Hej. Jag undrar hur det blir om jag lägger i lite nötter och torkad frukt i smeten? Kommer den tyngas ner?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan göra det, men kan ju vara värt och bottnen får mer smak!

      Radera
  41. När man ska tillsätta de torra ingredienserna en i taget under fortsatt vispning, ska man köra på samma fart på vispningen eller sänka farten? Vispar man ner ingredienserna lite snabbt bara?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vänder faktiskt ner alla ingredienser i den ordningen som står, lite snabbt bara precis som du skriver, vispar inte jättelänge heller.

      Radera
  42. Bästa och lättaste tårtbotten jag gjort. Den går bara inte misslyckas med. Gjort många i mitt liv där kakan ska in i kall ugn med kokt vatten i mm men denna slår alla jag gjort och de har vart många i mitt 40 åriga bakande. Gör barntårtor som är roliga även till bröllop och födelsedagar för vuxna mm och denna är klart bäst till allt. Bara smaksätta med vad man vill och den blir lika perfekt varje gång. Så jätte tack för ett strålande recept 🌞🎂🍾😉
    /Micke...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Micke, kul att höra, och sorry för det väldigt sena svaret, men jag uppskattar alla kommentarer!

      Radera
  43. Jag köper mörk choklad som jag smälter och har i kakan. Jag har då i 1/2 dl extra mjöl 50/50 av dem olika mjölsorterna. Annars ändrar jag inget annat i receptet. Den blir så torr med kakao i. Bättre med smält choklad om ni gör chokladbotten.
    /Micke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sent svar här igen, men tack för tipset, ja, kan tänka mig att det blir torrt med kakao, bättre då med smält choklad!

      Radera
  44. Hej! Jag har bakat dina tårtbottnar och de har blivit jättefina. Jag undrar bara om du vet hur man delar en bröllopstårta (använder marsipan) utan att det drar av marsipanen när man separerar de olika lagren. Tacksam för svar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag förstår din fråga rätt så lossnar marsipanen när du tar en tårtbit? Se då till att den fäster bra på grädden eller det som ligger under marsipanen så borde det inte vara något problem.

      Radera
  45. Hej! Eftersom min mamma fyller år snart så tänker baka en 2 våningstårta till henne .Jag tänker baka 2 st bottnar som är 28cm och 8cm . Och jag har sett många våningstårtor dekoreras med marsipan , kan jag uteslutas de? Och dekorera med grädde istället , bli tårtan lika bra då? Och ska jag fylla tårtan dagen innan och försvara den i kylen ? Tacksam för svar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sent svar här, men kanske kan hjälpa någon annan: Du kan absolut utesluta marsipan, och dekorera med grädde, ett tips dock är att täcka tårtan med marängsmörkräm som ger mer struktur jämfört med grädden. Marängsmörkrämen är dock lite svårare att få till, rekommenderar att isf göra en test innan.

      Radera
  46. ELise
    Undrar vara om tårtan ska vara inne lika länge även om man gör det minsta receptet för form 15-20 cm?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får anpassa efter ugnsvärmen, men visst kan det vara så att den mindre tårtbotten inte behöver vara i ugnen lika länge. Kolla av med en sticka, är den torr inuti är tårtbotten färdig.

      Radera
  47. Testade ikväll att göra största satsen och den blev toppen. Fick dock grädda lite längre än du, men det va ju lätt. 🤗

    SvaraRadera
    Svar
    1. Toppen att det blev bra! Precis, ugnsvärmen & ugnstyp varierar så man får ha koll där.

      Radera
  48. Hej,
    Du skrev att man kan frysa den flera dagar innan. 1 vecka innan är inte förmycket då? ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nejdå, fungerar bra att frysa den en vecka innan. Lycka till!

      Radera
  49. Hej! Jag har en form som är 30 cm i diameter 7 cm hög. Hur många ägg tror du jag ska ta. Kan jag dubbla nåģot av dina recept? Ska räcka till 45 Pers.kram 😍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sent svar här, men någon annan kanske undrar, jag skulle rekommendera att baka tre tårtbottnar med 7 ägg, eller kanske baka tårtbotten i en ugnsplåt. Men jag har inte använt dessa recept för ugnsplåt så vet inte hur det fungerar.

      Radera
  50. Tackar för ett kanon recept, hög och perfekta kanter!

    SvaraRadera
  51. Gjorde dessa bottnar till helgens kalas och de blev superbra! Väldigt luftiga och saftiga! Det enda jag gjorde annorlunda var att vända ner de torra ingredienserna försiktigt för att behålla luftigheten 😊 tack för ett bra recept!👍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tips där med att vända ner de torra ingredienserna försiktigt!

      Radera
  52. För mig behövs högre temperatur på ugnen, 220 grader, för den största satsen (16 bitar - 7 ägg) annars blir det inte färdigt i mitten innan kanterna är för torra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, bra att veta, ugnsvärme och ugnstyp varierar och man kan behöva justera värmen. Ska kanske testa att använda högre värme nästa gång?

      Radera
  53. Bakade den här botten och heeelt perfekt 🥰 ska nu testa med kakao också. Tusen tack

    SvaraRadera
  54. Hej. Tänkte testa ditt recept, men ska ha en vanlig och en chokladbotten. Kan man bara tillsätta kakao i grundrecept och i så fall, hur mycket kakao tror du är lagom?
    Mvh Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Linda, jag har aldrig testat med kakao, skulle kanske satsa på 1/2-1 dl kakao i såna fall. Men observera att det kan påverka höjden på tårtan, du får helt enkelt testa dig fram. Berätta gärna hur det gick!

      Radera
  55. Kan man lägga till kakao så man får chokladbotten och i så fall minskar man på mjölet då?

    SvaraRadera
  56. Tack för fint recept - jag gjorde 12-bitars och byggde på formen med bakplåtspapper så att den blev högre. Men ändå reste sig tårtan inte mer än precis upp till formkanten. Mätte den till 5 cm nu. Och som vanligt sjunker den ihop i mitten efter en stund. Någon som har idé om vad jag gör för fel? Vill ju hemskt gärna att den ska vara några centimeter till, men har aldrig lyckats med något recept - så jag tänker att det är handhavandefel snarare än fel på recepten :)
    /Johanna

    SvaraRadera
  57. Hej.
    Jag ska baka en tårta till mitt barnbarn, till15 personer, kan jag använda en rektangulär ugnsform med avtagbar kant?

    SvaraRadera
  58. Hej,

    Jag har följt detta recept tidigare och det blev superbra! Nu undrar jag om det går att använda sig av samma recept till fyrkantiga tårtbottnar alternativt ugnsplåt?

    SvaraRadera
  59. Vilket bra recept! Blev jättenöjd! Använde glutenfritt mjöl.

    SvaraRadera
  60. Otroligt bra recept - blev så hög och fin!! Rekommenderas verkligen

    SvaraRadera
  61. Bara ÄLSKAR detta recept, har gjort efter detta receptet de senaste åren till barnens kalas och skickar vidare till alla jag känner som ska baka tårta, inte hört en enda som misslyckats ! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Denise, kul att höra!

      Radera
  62. Hej! Jag undrar om du har ett lika bra recept fast med chokladbottnar istället?🥰

    SvaraRadera