torsdag 12 april 2012

Äppelcrunch cupcakes med honung och kanelfrosting

Jag har ju tidigare gjort äppelcupcakes men denna gång har jag förstekt äpplena med socker och kanel, som någon tipsade mig att göra. Det blev faktiskt godare! Denna gång har jag även fyllt dem med crunch, så att det ska smaka som äppelpaj. Dessa cuppisar blev väldigt goda och fräscha i smaken, precis min stil!






Recept
Sätt ugnen på 175 g

2 ägg
1,5 dl socker
125 g smör
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 dl mjölk 3 %
1 dl naturell yoghurt 3% eller filmjölk
4 dl mjöl
1-2 äpplen
kanel efter smak
socker efter smak

Skala äpplena och skär dem i små bitar. Förstek äpplena i smör med kanel och socker. Lägg åt sidan.
Vispa ägg och socker ljust och luftigt. 
Blanda i det smälta smöret. 
Blanda i resten av ingredienserna.

Häll smeten i formar och lägg i äppelbitarna. Grädda i c.a 10-15 min, tills de får lite färg och är torra inuti. Färdigt!


Crunch
75 g mjukt smör
havregryn
socker

För crunchen använde jag inga exakta mått utan testade mig fram till en grynig fast massa.

Frosting
200 g Philadelphiaost
1-2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
4 tsk honung
3 tsk kanel
3-4 tsk vaniljsåspulver som stabiliserar

Blanda ingredienserna och spritsa på de avsvalnade muffinsarna.

Chao


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar