torsdag 12 april 2012

Nyttigare julgodis

Någonstans läste jag att genomsnittssvensken går upp mellan 2-4 kilo kring jul. Jag vet inte om detta stämmer, men att man äter en hel del mer än vanligt är det väl ingen som tvivlar på.  Sant eller inte så finns det ju ändå en del alternativ att välja mellan, som exempelvis chokladdoppad frukt & nötter! Man ska nog välja mörk choklad med hög kakaohalt också, minst 70 %.







Jag har tempererat chokladen, anvisningar hittar man här och doppat mandarinklyftor och mandlar. Övning ger färdighet, så är det verkligen, för den här gången gick det bättre med tempereringen. Sist jag gjorde det blev chokladen lite fläckig vilket jag tror berodde på alltför snabb temperaturväxling, från frysen ut till mitt alldeles för varma kök. Den här gången öppnade jag ett fönster så att det var svalt i rummet.


Det här är inte bara ett lättare alternativ, det är faktiskt jättegott också, särskilt mandarinklyftorna. Testa!

Chaoo



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar