måndag 9 december 2013

Bokens innehåll och testsmakning

Oj.
Så mycket goda saker jag har ätit den senaste tiden! Som bilden nedan: en ljuvlig dulce de lechecheesecake som kommer att finnas med i boken.


Vanligtvis brukar jag lita på mitt smaksinne, jag bara vet när det fungerar. Men när jag gör en bok vill jag gärna försäkra mig om att jag är på rätt väg. Därför hade jag för några veckor sedan ett provsmakningsevent där besökarna fick säga vad som var gott och vad som var mindre gott.

Sedan använder jag mig av testsmakare. De får testa olika sötsaker och säga vad dem tycker. Den här delen är inte lätt kan jag berätta, själva väntandet från det att dem sakta för godsaken till sin mun, tuggar lätt och sväljer till det att de vänder sig till mig för att säga sin åsikt, är jobbigt. Ofta försöker jag tyda deras uttryck under tiden de smakar och ibland ser jag tydligt hur de får något drömskt i blicken och förblir tysta med en litet leende, de gillar! Men så ibland får jag ingen information alls genom ansiktsuttrycket, inget drömskt, bara spänt och då inbillar jag mig allt möjligt, det är för sött, konsistensen är inte bra osv. Hårt arbete alltså :)

Idag tänkte jag avslöja vad boken kommer att innehålla. Boken kommer att vara indelad i 5 kapitel och det är de som följer:

Pimpade mjuka kakor
Moussetårtor och frysta cheesecakes
Kakor
Sötsaker med sydamerikansk touch
..och några favoriter (som inte riktigt platsar i någon av kapitlen men som måste vara med :)

Chao


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar