fredag 13 december 2013

Torta di riso

Denna ljuvliga italienska ristårta bakade jag för några år sedan och jag minns fortfarande hur gott det doftade av kanel och citrus i mitt kök. Receptet har legat bland mina utkast men nu får den ett nytt liv lagom till jul.


Recept
250 gram  (knappt 3 dl) risottoris t.ex. Arborioris
1 liter standardmjölk
1 kanelstång
4 ägg
200 gram (knappt 2,5 dl) socker
rivet skal av 2 citroner
rivet skal av 1 apelsin
2 tsk vaniljsocker
1/2 tsk kanel

Garnering
Florsocker

Sätt ugnen på 175 grader och smörj en form med löstagbara sidor.

Koka riset i mjölken med kanelstången i en kastrull under ständig omrörning i cirka 20 min.
Låt riset svalna och plocka ut kanelstången.
Vispa äggen pösigt och tillsätt socker, rivet citronskal och apelsinskal, vaniljsocker och kanel
Häll risblandningen i äggsmeten och blanda väl.
Häll smeten i formen och grädda i cirka 45 minuter.
Pudra över florsocker när den har svalnat och servera med en klick grädde och bär.

Chao



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar