onsdag 1 januari 2020

Saffranskaka

Gott nytt år! 2020 börjar nu och jag ser verkligen fram emot detta nya år med massor av möjligheter!

Den här saftiga saffranskakan är ljuvlig och saffranssmaken kommer verkligen fram med hjälp av sockret och smöret. Jag har hunnit baka den två gånger under december månad och börjar nog tycka att den är godare än lussekatter. När jag tänker efter är lussekatter rätt tråkiga, bleka liksom.

Sist jag bakade saffranskakan minns jag att vi drack Äggtoddy till den. Smakkombination var alldeles perfekt. Vilket påminner mig om att lägga upp mitt goda recept på Äggtoddy!


Ingredienser

3 ägg
3 1/2 dl strösocker
0,5 g saffran (1 kuvert)
100 g mjukt smör
1 dl rapsolja (eller annan smakneutral olja)
1 dl naturell yoghurt
1 dl mjölk
2 tsk bakpulver
4,5 dl vetemjöl
50 g grovt hackade mandlar


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.
Förbered en kakform, smörj in den med olja/smör eller smörpapper om du använder en springform.
Vispa ägg och strösocker.
Häll i saffran, smör, olja, yoghurt, mjölk och vispa vidare.
Häll i bakpulver och vetemjöl och vispa klart.
Häll smeten i formen och toppa med mandlarna.
Grädda i cirka 30-40 minuter beroende på ugnstyp. Kakan ska vara torr inuti när den är färdig.

Låt kakan svalna innan du serverar den. Pudra med florsocker för en extra touch!

Njut av den goda saffranskakan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar