lördag 5 november 2011

Mjuk pepparkakstårta


Helgens sötsak består av en egenkomponerad ljuvlig, ja, jag säger ljuvlig pepparkakstårta. Den består av två mjuka pepparkaksbottnar med fyllning av mascarpone/lingon kräm. Kombinationen får mina smaklökar att njuta och jag drömmer mig bort...


Sätt ugnen på 175 grader

Recept cirka 10-12 bitar
150 g smör (äkta)
3 1/4 dl farinsocker
3 st ägg
2 1/4 dl filmjölk
2 tsk kanel
1 1/2 tsk  mald kryddnejlika
1 1/2 tsk mald ingefära
1 tsk mald kardemumma
1 1/2 tsk bikarbonat
4 1/2 dl vetemjöl

Gör så här
Vispa smör och farinsocker luftigt.
Rör ner äggen, ett ägg i taget under vispning.
Häll ner filmjölk och kryddorna samt bikarbonat.
Tillsätt vetemjöl.
Vispa till en jämn smet.

Smörj två formar, själv använde jag två st formar 20 cm i diameter men det fungerar med större, bottnarna blir plattare då.
Häll smeten i formarna och grädda i cirka 25 min beroende på ugn och storlek på formen. Använd teststicka, är den torr inuti, är den klar.
Låt bottnarna svalna.

Fyllning
3 dl grädde
250 g mascarponeost
1 1/2 dl lingonsylt
1 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

Vispa grädden fluffig och rör ner sedan mascarponeosten, lingonsylten, florsockret och vaniljsockret.
Rör om till en jämn. luftig smet.
Fördela en del av smeten mellan bottnarna och täck tårtan med resten.


11 kommentarer:

  1. Det där receptet MÅSTE jag bara testa på, himmel vad gott det verkar vara!!! Tror jag ska överraska familjen med den någon dag till veckan, vad populär jag ska bli:)!
    Hoppas du har en fin kväll/kram♥

    SvaraRadera
  2. Gjorde denna tårta två gånger förra året, först till Lucia och sedan till jul. Och japp, nu googlade jag receptet igen. Blir serverad på söndag. :-) Funderar dock på att göra den som täckt tårta, vad tror du om det?

    SvaraRadera
  3. Cecilia: kul att du gillar receptet! Du menar täcka tårtan med Marshmallofondant/sugarpaste? Vet inte riktigt där...visst det kan bli snyggt, men jag tror tårtan känns "fräschare" utan sockertäcke om du förstår vad jag menar.
    I slutändan handlar allt om egen smak, så testa och berätta hur det blev!

    SvaraRadera
  4. Ja, det är mina reservationer också, men tänkte att det går ju att smaksätta smörkrämen med pepparkakskryddor så att det inte blir fler smaker utan att det bara är sockerpastan som "stör".
    Bakar lite åt vänner och bekanta och har en 2,5-åring som blir lika besviken varje gång tårtan ska åka iväg. :-) Nu bjuder vi på Lucia-fika hemma hos oss så därför tänkte jag täcka den och dekorera med tomte-tema eller så.

    SvaraRadera
  5. Ja det är sant, vet du, tror att det blir superfint med tomtedekoration, kör på bara & glöm inte att berätta hur den smakade!

    SvaraRadera
  6. Oj, här är jag nu och googlar receptet igen och ser att jag aldrig meddelade resultatet för två år sedan. :-D Den gjorde succé och jag kommer att bjuda på den som den är imorgon och täcka en till nya förskolan kommande vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) En succé! Gud vad roligt! Och även det att du alltid kommer tillbaks till bloggen för detta recept. Tack!

      Radera
  7. Jag gjorde dubbel sats med den goda lingonmoussen igår då jag spritsade på den, lade mammas hemgjorda lingonsylt på toppen. Alla tyckte att den var sååå god. ��-

    SvaraRadera
  8. Måste ju hålla traditionen uppe, så vinkar lite till dig och meddelar att den nu kommer att bakas igen. 😄Denna gång blir det till jobbet till förmån av mustaschekampen så tårtan kommer att auktioneras ut och pengarna skänks sen till Cancerfonden.

    SvaraRadera
  9. Oj vilken bra anledning att baka tårtan, stort lycka till på auktionen! Själv funderar jag på att baka tårtan också, det var längesen nu.
    Glad första advent!

    SvaraRadera