onsdag 22 augusti 2012

Sachertårta

Världens mest berömda tårta? Där det sägs att originalreceptet aldrig någonsin har avslöjats. Sacher-Torte ska ha komponerats av den unge Franz Sacher vars son sedan startade Hotel Sacher i Wien där tårtan är en specialitet och säljs i massor.





Flera personer i min närhet säger sig INTE gilla choklad..men de gillar den här tårtan. De här personerna är min mamma och sambo om jag ska vara specifik och båda har vid olika tillfällen sagt "men jo, jag gillar choklad i bakverk när du bakar det". Och faktiskt, jag förstår dem. För när man bakar med god kvalitetschoklad pratar vi om en annan smak som inte kan jämföras med billig choklad (som ibland inte ens är choklad) som används i olika bakverk i affärerna.

Våga använd kvalitetschoklad. Visst den är dyrare men jag lovar att ni kommer att märka skillnaden i någon sorts lustig förhöjd smakupplevelse.


Recept bottnar
150 g smör
1 1/2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
6 ägg (äggulor och äggvita separat)
125 g mörk choklad av god kvalitet (70 %)
2 dl vetemjöl
1 1/4 dl strösocker

Fyllning

1 dl aprikosmarmelad mellan bottnarna
1 tunt lager aprikosmarmelad runt tårtan

Chokladglasyr

1/2 dl vatten
1 dl socker
125 g mörk choklad (70 %)

Gör såhär

Sätt ugnen på 175 g
Vispa smör, florsocker och vaniljsocker ljust och pösigt.
Tillsätt äggulorna, en i taget under vispning.
Hacka chokladen och smält i mikron på låg värme eller i vattenbad.
Tillsätt chokladen i smeten.
Sikta ner mjölet.
Vispa äggvitorna och strösockret separat i en bunke så det bildas fluffig maräng.
Vänd ned marängen i smeten.
Fördela smeten i två st smorda formar, 20 cm i diameter (för höga bottnar) eller en form 24 cm i diameter. Släta till smeten och grädda c.a 45 min om smeten gräddas i en form. Gräddas den i två st formar blir gräddtiden nästan hälften. Prova med en sticka för att veta om den är klar. Den ska vara torr inuti.
Låt svalna.

Dela kakan i två bottnar.
Bred aprikosmarmelad mellan bottnarna och lägg ihop dem.
Bred ett tunt lager aprikosmarmelad runt hela kakan.

Glasyren

Smält chokladen och ställ åt sidan.
Koka upp ett sockerlag av socker och vatten.
Rör ner chokladen i sockerlagen och låt den svalna en aning.

Bred slutligen chokladglasyren över hela kakan och låt den svalna.

Chao

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar