lördag 31 maj 2014

Key lime paj

När min syster som bor i Örebro kommer på besök, önskar hon alltid att jag bakar något gott till henne. Hon liksom beställer flera dagar i förväg och ber mig om förslag och väljer och vrakar bland alla sötsaker jag kan tänkas baka. Eftersom jag (för det mesta) är en snäll storasyster brukar jag följa hennes vilja.

En av gångerna hon kom på besök bakade jag den här enkla, men mycket goda pajen. Den påminner något om min citronmarängpaj, fast utan maräng och istället för citron innehåller den lime som ger en mindre syrlig och mer rund smak. Den innehåller många äggulor som gör att fyllningen stelnar fint i ugnen.



Botten
200 g Digestivekex
125 g mjukt smör
1 msk farinsocker
1 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 175 grader och smörj en pajform cirka 24 cm i diameter. 
Krossa digestivekexen, (själv brukar jag lägga kexen i en plastpåse och banka med en brödkavel, säkert finns det mer sofistikerade sätt).
Blanda kexsmulorna med farinsockret och vaniljsockret och blanda med det smälta smöret till en kaksmet.
Bre ut kaksmeten jämnt i botten av pajformen och grädda i cirka 10 minuter.

Fyllning
1 burk kondenserad mjölk
5 st äggulor
3-4 st lime, saften

Häll den kondenserade mjölken i en skål och tillsätt äggulorna. Blanda dem, vispa inte. Häll sedan i limesaften lite i taget. Häll ner fyllningen på det avsvalnade bottnen och grädda ännu en gång i cirka 10-15 minuter. När fyllningen stannat är den färdig. Låt pajen svalna och ställ den i kylskåpet i cirka 2 timmar innan servering.

Äggvitorna kan frysas in till ett senare tillfälle, man kan göra maräng av dem.

Chao

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar